A muscle autók őse: a Ford Mustang
2025-03-11
Az első Ford Mustang 1964. március 9-én gurult le a szalagról. Azóta is azt képviseli, ahogy megismertük: egy őszinte sportautó, izomautós jegyekkel és fergetegesen jó vezethetőséggel.
A Ford Mustang a Ford Motor Company által készített személyautó, eredetileg a Ford Falcon compact alapjaira építve - ettől persze egy sokkal erősebb izomautó. Az első példány 1964. március 9-én gurult le a futószalagról Dearbornban, amit nem sokkal később, április 17-én a New York World's Fair-en csodálhatták meg először az érdeklődők. Az egész típussorozat meghatározó vált az autóvilág történelmében. Csak az első 18 hónapban több mint egymillió talált gazdára az autószalonokban.
A Ford Mustang a Ford Motor Company által készített személyautó, eredetileg a Ford Falcon compact alapjaira építve.
Vadászgép vagy vadló?
Ahogy arról a vezess.hu is beszámolt, kicsit mindkettő. A Mustang egy erős húzónév, amit a Ford vezetése mindenképp használni akart. Tekintettel arra, hogy a ‘60-as években viszont még ott voltak a mindennapokban a világháború nyomai, ezért nem lett volna túl észszerű a hadsereg egyik vadászgépéről elnevezni egy autót. Pedig az ötlet valójában a North American Aviation-gyártmányú P-51 Mustang nevű gépétől származik.
Tehát - hogy mindenki számára elfogadható neve legyen - vadló emblémával jelent meg a Ford kategóriateremtő modellje. A név talán még jobban is működött így. Ma pedig már ez nem kérdés.
Kontinenseken átívelő szenvedély
Az amerikaiak szerették, mert a sajátjuk. Az európaiaknak pedig az amerikai szabadság és autókultúra szimbóluma lett - írja az AutoScout24.
Autómobil-sztárrá az 1964-es James Bond-filmben való megjelenését követően vált, amit további sikerek követtek, mint például a sötétzöld Ford Mustang GT-modell “főszereplésével” az 1968-as Bullitt című film. Ebben a movie-ban a filmtörténet mai napig leghosszabb autósüldözését vitték véghez - ez alapozta meg a Ford Mustang legendáját.
1964 óta a Ford Mustangnak öt generációja született meg. Minden új modell, mint klasszikus ferdehátú Cabriolet vagy mint kupé változat importjárműként Európában, és azon belül Magyarországon is megtalálta a rajongóit. A Ford Mustang a mai napig kiemelkedő státuszt őriz a tuningolt autók tömegpiacán: klasszikus muscle autóként és tuningolt változatban is.
Az amerikaiak szeretik, mert a sajátjuk. Az európaiaknak pedig az amerikai szabadság és autókultúra szimbóluma lett.
A Mustang-siker hívószavai: V8, Shelby, Retro
Az első Mustangokat a Ford 1964 márciusától mint lépcsőshátú kupé és cabrio gyártotta. Egy évvel később született meg a ferdehátú kupé változat 2,8 l-es hathengeres vagy 4,3 l lökettérfogatú V8 motorral. Már egy évvel a sorozatgyártás megkezdése után megszületett a Shelby Mustang, amit - mint 225 kW (306 lóerő) teljesítményű V8-as motorral felszerelt GT350 változatot - az egykori amerikai versenyző, Caroll Shelby 1970-ig kissorozatban gyártott a Fordnak. A ‘60-as évek végén a Ford felturbózta saját széria Mustangjait és bemutatott egy új, 143 kW (195 lóerő) teljesítményű, nagy V8-as, saját fejlesztésű 6,4 l-es, 239 kW (325 lóerő) teljesítményű és 7 l-es, 287 kW (390 lóerő) teljesítményű motorral felszerelt Mustang változatot.
1970-ig, a harmadik generáció végéig a hosszú, cápához hasonló orral rendelkező klasszikus Mustang forma alig változott. Az 1971-től 1973-ig gyártott modelleknél mind szélességben, mind hosszúságban növekedett a Ford Mustang és kevesebb példányszámban kelt el. Ezért a muscle autók osztályában a Ford Mustang Mach I a ‘70-es években kisebb sikert ért el. Az 1978-ig tartó következő gyártási szériával a Ford ismét egymilliót meghaladó gépjármű eladási számot ért el. Egy olyan, kisebb aggregátorokkal felszerelt, szélesebb motorválasztékkal és külön modelekkel rendelkező típussal, mint a Ford Mustang Cobra, a Fordnak 1993-ig ismét sikerült több mint 2,5 millió Mustangot eladnia. 2004-ig alap modellként jelent meg a piacon a Ford Mustang Basis, a GT és a Cobra, amelyek 108 kW (147 lóerő) és 290 kW (395 lóerő) között teljesítettek.
A Ford Mustang a mai napig kiemelkedő státuszt őriz a tuningolt autók tömegpiacán.
A legsikeresebb Mustang időkre emlékezve (egy megújulás után) a Ford piacra dobta a ‘60-as évek Mustangjára erősen hasonlító sportos díszlovát. A McQueen-film után elnevezett GT Bullitt 2001, és a ‘70-es évek muscle autó korszaka után a Mach 1 a 2003-as és 2004-es években az előző időszak dicsőségét fejezte ki. A 2004-es gyártási sorozattal a Ford a retro formatervezés stratégiáját folytatta. A Ford Mustang azóta cabrioként és négy kupé-változatban kerül gyártásra. A csúcsmodell a Ford Mustang Shelby Cobra GT 5,4 literes motorral és 368 kW (500 lóerő) teljesítménnyel. 2009 óta a Ford Mustangot üveg panorámatetővel kínálják eladásra, továbbá nem sokkal korábban bemutattak egy ritka különkiadást, a 239 kW (315 lóerő) teljesítményű Ford Mustang Bullitt Edition II-t.
A legújabb Ford Mustang Convertible 5.0 V8 egy igazi örök favorit csak a Bullrentnél bérelhető.
Új korszak, kétes megítélés
A Ford Mustangot elérte az elektromos autógyártás szele, így 2021-ben a gyártó piacra dobta 100%-ban elektromos meghatású modelljét, Ford Mustang Mach-E néven. 2024-ben a Ford bejelentette, hogy radikálisan csökkenti a Mustang Mach-E elektromos SUV különböző változatainak árát, miután a típus eladásai lényegében összeomlottak - számolt be róla a Reuters.
Csekkold a jelenlegi Mustang arzenálunkat, és vidd el egy körre a hozzád legjobban illőt!

Retró, izom, stílus – 60 éve tart a Mustang-imádat

A Bullrenterek leggyakoribb kérdései - GYIK
További blogjaink




